Beijing, wat 'n Wereldstad! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Edwin Leenstra - WaarBenJij.nu Beijing, wat 'n Wereldstad! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Edwin Leenstra - WaarBenJij.nu

Beijing, wat 'n Wereldstad!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Edwin

05 Augustus 2006 | Nederland, Amsterdam

Ni Hao!

Op het moment dat ik dit schrijf liggen jullie nog lekker in bed en is het hier 11 uur s'ochtends, het is weer heerlijk weer. Niet te veel zon, komt nog wel denk, maar wel al goed warm. Gisteravond ging het internetcafe sluiten en daarom schrijf ik nu pas m'n bericht en heb ik foto's geplaatst! Ook wel 'n x leuk om te zien denk ik.

Ik zal eerst vertellen over onze reis vanaf Mongolie naar Irkoetsk. Eigenlijk is er niet zoveel te vertellen, in de trein zijn onze rustdagen en daar nemen we het dan ook van. Om 8 uur vertrok onze trein vanuit Ulan Bator naar het grote China! Na afscheid genomen te hebben van Anneke, de Nederlandse Tiara-medewerkster daar, zijn we de trein ingestapt. Het zag er allemaal netjes uit, het bed was weer iets langer en het raam kon zelfs open! We hadden 'n ventilator in de coupe die er op de ongunstigste momenten mee stopte deze ermee. Dit traject, van Ulan Bator via de Gobi-woestijn, naar Beijing, is ook gelijk het warmste traject en juist hier in deze trein is er geen airco! :S Het zal wel, ze zullen er wel over nagedacht hebben.

Om 8.00 vertrok de trein en na het bed opgemaakt te hebben, heerlijk geslapen tot 11.00. Om 12 uur was er 'n stop en na de stop weer verder gaan slapen. Waren best wel moe door de afgelopen dagen! Het
raam opengezet, maar doordat ik boven sliep en we reden door de Gobi-woestijn, was ik binnen mum van tijd lekker bedekt met 'n laag zand en m'n bed ook, dus maar weer dicht gedaan :) S'middags weer heerlijk Noodles gegeten, dit is echt onze No. 1 voedsel geworden. We hadden nu alleen Chilli, en heet was het zeker!!!! Maar goed, op de stations eigenlijk niks gekocht, want onze Tugruks waren op en Dollars hadden we niet. We hadden genoeg eten, maar uiteindelijk raakte het water op :( Niet echt slim van ons, maar gelukkig hadden Michel en Christian, onze coupe-genoten, nog genoeg mee! Om 5 uur voor het laatst gestopt en onze trein had toen al 'n uur vertraging :S. Zal je zien, 6 dagen in de trein door Moskou en Mongolie, geen minuut vertraging, kan de NS een puntje aan zuigen. Ga je 1 dag en 'n nacht van Mongolie naar Beijing heb je binnen 'n paar uur al 'n uur vertraging! :S Maarja, omdat we na 17.00 pas stopte bij de Mongoolse grens en daarna bij de Chinese grens, mochten we tot half 2 s'nachts de trein niet uit :S. Maar tot die tijd gebeurde er genoeg.

De Mongoolse kant van de grens ging vrij vlot en binnen 1 1/2 uur reden we weer door Niemandsland. Bij de Chinese kant duurde het echt ontzettend lang. Eerst weer de formulieren invullen, net als in Mongolie, maar hier ook een gezondheidsverklaring en of je met mensen die SARS hadden in contact was gekomen. Maar nee ingevuld deze keer :). Daarna werd de trein achteruit gereden, een grote hangar in en werd het onderstel verwisseld, want China heeft 'n andere spoorbreeedte. Eerst onderstellen loskoppelen (bij ons in de coupe werd 'n klep geopend en hadden we 'n gat in de vloer, ook leuk ;) ), daarna werden we omhoog getild, per coupe, en nadat de juiste onderstellen eronder waren neergezet, werden we weer omlaag gelaten. Dit alles duurde langer dan 'n uur en al met al, al zo'n 3 uur. Om half 2 arriveerde we weer op het station en wij konden er nog net uitspringen om even snel wat te drinken te halen. We hadden bij onze Michel en Christian 2 euro voor 2400 Tugruk gewisseld en konden weer 'n fles water en 'n fles cola halen, wat 'n verademing. Toen we op het station weer aankwamen was onze trein weg! Maar niet voor lang, de restauratiewagen moest worden opgehaald en binnen 15 min. konden we de trein weer in. Toen lekker gaan slapen om de volgende morgen uiteindelijk pas om 10 uur op te staan.

De volgende dag kwamen we langs de Chinese muur en stopten we ook even bij 'n station om foto's te nemen. Al zag je hier weinig en moesten we weer haasten om de trein in te kunnen. Het Mongolie-express - 'Chinees Pokeren'- Open afgemaakt en uiteindelijk met sets tot de 5 gewonnen potjes en best of 5 sets trok ik bij 4-4 in de allesbeslissende set aan het langste eind! Yes, winnen van 'n Bakker is altijd lekker natuurlijk :P. Hierna weer lekker onze laatste Noodless opgegeten en de tassen ingepakt. Uiteindelijk stapten we om 15:35 uit op het station in Beijing, precies 'n uur te laten. De Trans-Mongolieepxress was ten einde, 7800 km afgelegd per trein, 6 nachten, waarbij 5 nachten de hoofdmaaltijd Noodless, 1 avond de restauratie-wagen, zo'n 11.000 km van huis en een unieke ervaring rijker!

En daar waren we dan: Beijing! Wat 'n geweldige stad. Misschien ook omdat ik al zo graag naar Azie en dus ook China wilde, maar de stad is echt inmens, grote gebouwen, ontzettend veel mensen, overal winkels, culturele bezienswaardigheden, echt geweldig!

Na 'n busrit van 20 min., ingechecked in het Hademen Hotel tegenover het Beijing New Shopping Mall :). Kamer is lekker ruim en na 'n heerlijke douche even wat gaan eten. We hadden ons voorgenomen het niet te doen, maar toch werd het de Maccie. Nou, ik zal jullie zeggen, het kost hier geen ene .... :) Voor 2 large meals betaal je hier het schokkende bedrag van 41 Yuan, = 4,10 euro. Daar het je in Nederland net 1 Big Mac voor, maar goed. Lekker gegeten en toen op zoek gegaan naar 'n klerenmaker voor m'n maatpak. We raakten aan de praat met 'n Chinese man en z'n nichtje en die hielp ons erheen. Grijsachtig pak uitgezocht met 'n streepte en alle maten laten opnemen. Ze wilde er 325 euro voor hebben, maar dan kan je net zo goed naar Suit Supply gaan in Nederland. Dus lekker afgedongen, samen met Cor, die 'n trouwpak liet aanmeten voor z'n zoon, uitgekomen op 175 euro en daar waren we tevreden mee. Gezegd dat we maandag weer weg moesten, hebben we nog wat extra tijd als het niet goed is. Dus we zijn benieuwd :). Vanaf daar nog even slippers gekocht voor mij, waarbij ik na 'n uur als 2 blaartje had om m'n tenen, maar ik heb ze wel :) Echte Brada's, wie kent ze niet :P, haha.
Op zoek gegaan naar 'n internetcafe en na lang zoeken en door achterbuurtjes te zijn gelopen waarbij je mensen in huisjes, in tentje en zelfs op straat ziet slapen/leven, wat je in Nederland echt niet zou zien, uiteindelijk 'n cafe gevonden. Daarna weer 'n taxi teruggenomen naar 'n hotel, kost ook niks, 'n euro voor 'n stuk van 3 km denk ik :S.
Op de kamer onze video nog even bekeken en lekker gaan slapen.

Nu zit ik alleen in dit cafe want Stefan heeft gisteren iets verkeerds gegeten. En waar het in Moskou aan de bovenkant eruit kwam, zit ie nu lekker in de badkamer op onze mooie wc :). Zo weer even naar hem toe en dan toch maar even op pad. Denk naar het Zomerpaleis. Morgen staat de Chinese Muur op het programma, maandag Verboden stad, moeten nog naar parkjes toe en nog veel meer.

Het is hier dus helemaal top en vermaken ons prima. Dank jullie voor de leuke reacties en tot snel weer,

Zaijian!

Edwin en Stefan

• 05 Augustus 2006 - 07:08

KeesMiekeThomas:

Stop nu maar met die Noodles. Jullie kunnen nu eindelijk naar de Chinees.Stefan, was het deze keer het Chinese Bier? Op naar de Chinese Muur!

• 05 Augustus 2006 - 07:28

Dewi:

Echt super allemaal! Leuke berichtjes. Leuk om ook wat foto's te zien. Veel plezier nog.

• 05 Augustus 2006 - 08:13

Ronald:

Leuk! foto's zijn ook helemaal goed. Wilde zeggen, probeer de locale specialiteiten ook eens, maar daar zal Stefan het wel niet mee eens zijn :-) X

• 05 Augustus 2006 - 09:23

Jaap En Trudie:

stefan wat doe je allemaal ??
    boven of op de pot is toch geen pretje !!
    ()leuke foto`s hebben jullie gestuurd. voorzichtig met eten en drinken, en...veel plezier verder jaap en trudie

• 05 Augustus 2006 - 16:48

Jan En Rina:

leuk edwin, lekker dat t goed gaat,heel veel plezier verder,fijn dat mac aanwezig is want al die noodels komen je onderhand de strot uit denk .
    voorzichtig en geniet ervan. groetjes

• 06 Augustus 2006 - 12:09

Jan En Greet:

Steef wij zullen voor je bidden :"Heer strek Stefan z'n hoop". wat een reis leuke foto's geweldig!!wij genieten er ook van.veel plezier groetjes.

• 06 Augustus 2006 - 18:20

Cor En Joke:

Steef, om ook een beetje Chinese cultuur te snuiven, met je vader naar de chinees geweest. Opa trakteerde, en daar moet je onmiddellijk van profiteren.

• 07 Augustus 2006 - 16:05

Marloes:

Supervet jullie verhalen... Edje, eindelijk je pak! yeah, ben benieuwd of t mooi geworden is en hoe die je staat, man in pak, hmmmmmm haha veel plezier nog samen!!! nou de babi pangang... whhahaaaa

• 07 Augustus 2006 - 18:16

Inge:

Hé Steef, gaaf om jullie verhalen te lezen. Veel plezier nog enne drinken jullie maar veel Yi Ping Pijiu.. Ganbei!

• 09 Augustus 2006 - 19:52

Mirjana:

Ik ga zo op in jullie verhalen (en de reacties daarop haha)dat ik inmiddels het grootste gedeelte van de wedstrijd Kopenhagen-Ajax gemist heb. Steef, eet en drink jij maar helemaal niks meer! ;-) Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    X Mirjana

• 10 Augustus 2006 - 20:07

Dennis Beekhuizen:

bedankt voor het pak cor whahahahaha :P
    leuke reisverslagen by the way ;)