Irkoetsk en het Baikalmeer - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Edwin Leenstra - WaarBenJij.nu Irkoetsk en het Baikalmeer - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Edwin Leenstra - WaarBenJij.nu

Irkoetsk en het Baikalmeer

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Edwin

30 Juli 2006 | Nederland, Amsterdam

Dag allemaal!

Gisteren aangekomen in Irkoetsk, eindelijk na 4 dagen weer vaste grond onder onze voeten voor langer dan een uur per dag . Kwamen om 2.11 uur aan Moskou-tijd, maar met 5 uur tijdverschil was het 7.11 in de morgen in Irkoetsk. Eerst naar het hotel gegaan waar we de 2e avond slapen om daar te ontbijten . Heerlijk ontbijt, want ze hadden van alles. Ook een hartstikke mooi hotel, erg in contrast met het straatleven in Irkoetsk, want dat ziet er niet uit…. Heel veel vervallen, geen mooie gladde wegen, veel armoe dus, of gewoon de manier van leven hier in de hoofdstad van Siberie… Na het ontbijt naar Listvianka gereden, een toeristenplaatsje aan het baikalmeer en even rondgelopen, marktje gezien en hebben even de temperatuur van het water gevoeld, 6 graden!!!! Eigenlijk zouden we hier overnachten, maar het hotel waar we in zouden slapen was al vanaf november vol geboekt (dus Tiara was goed op de hoogte ) en zijn we met de boot naar ‘n plaatje aan het Baikalmeer gevaren om daar te overnachten: Bol’shiye Koty Village. De boottocht over het Baikalmeer was erg mooi, alleen het was erg mistig dus koud  Aangekomen in het hotel konden we de kamers uitkiezen. Steef en ik renden naar boven en hadden de mooiste kamer, op de bovenste verdieping (van de 3 verdiepingen  ) met een balkon uitkijkend op het Baikalmeer. De andere gasten waren dan ook erg jaloers, maarja, Steef en ik wilden na 4 nachten in de trein ook wel een beetje romantiek, hahaha! Maar het was dus erg mooi. We kwamen daar om half 2 plaatselijke tijd aan en 2 uur stond de lunch klaar, bietjessalade, soep en spaghetti met, ik denk Oma’s, gehaktballen ;). Hierna hebben we de zwembroek aangetrokken, want we wilden wel in het Baikalmeer hebben gezwommen uiteraard. Eigenlijk zouden er meer mee gaan, maar de rest haakte af, aangezien er in het hotel die middag geen warm water was  Lekker primitief dus. Na eerst tot onze benen het water in waren gelopen, maar het hartstikke koud kregen, zijn we in ronde 2 gelijk doorgelopen tot ons middel en ons in het water laten vallen. Koud zeg, 6 graden, maar we hebben het gedaan, dus we worden in ieder geval 10 of 25 jaar ouder ;). Zonnetje scheen heerlijk dus waren ook zo weer warm. Even opgefrist in de kamer en het plaatsje ingelopen. Nou, we zaten dus echt in the middle of nowhere, niks te doen daar, op een aantal na, allemaal oude huisjes, maar het had ook wel weer wat langs. De locale hanggroepjeugd was aan het waterskieen en s’ avonds gingen ze om de beurt op de crossmotor om over ‘n plank te springen. Dat is weer eens wat anders dan ruiten ingooien, mensen lastigvallen of heel stoer staan kijken met ‘n jointje in je hand haha. Zijn de berg opgelopen en hadden ‘n enorm mooi uitzicht over het dorpje en het Baikalmeer, de Bergen aan de overkant en de bossen achter het bewoonde gedeelte. Teruggelopen naar het hotel en gegeten. We kregen Omul, de vis die alleen in het Baikalmeer leeft, dus die ook weer gegeten. En ook ben ik geen visliefhebber, het was lekker te eten, alleen veel graatjes. Na het eten nog even ‘n potje gevolleybald, ik met Cor tegen Stefan en Micheal (de 2 heren uit Beverwijk), en uiteraard wonnen Cor en ik met 15 tegen 9. Stefan is even op bed gaan liggen en ik ben nog even ‘n stukje gaan lopen met Cor, Annemarie, Micheal en Wendy, biertjes gedronken en bij terugkomst in het hotel aan de vodka gegaan  Niet zoveel gedronken maar gezellig wat. De rest van de reisgenoten waren al naar bed, maar wij hebben met de hotel eigenaren lekker gefeest, gepraat, gedanst (1 speelde op de accordeon), erg gezellig dus. Steef kwam er ook nog even bij en uiteindelijk gaan slapen. S’ochtends 9 uur opgestaan, want half 11 vertrok de boot weer naar Listvianka. We hadden wel warm water, dus heerlijk gedoucht  Ook lekker hoor na 4 dagen niet hebben kunnen douchen en de dag ervoor onder ‘n koude kraan te hebben gestaan . Uiteindelijk waren we half 12 weer in Listvianka en via ‘n openluchtmuseum (soort natuurpark met allemaal houten huisjes, wel leuk) naar het hotel gegaan waar we ook hadden ontbeten (ben alleen m’n slippers vergeten in Bol’shiye Koty Village, dat is wel mooi klote, maar haal in Peking wel weer nieuwe) en het is inderdaad een mooi hotel. Prima kamer, minibar, mooi bad, badslippers  etc etc dus dat wordt heerlijk slapen vannacht. Net nog een stadstoer door Irkoetsk gedaan, erg leuk om allemaal te zien en straks weer lekker naar het hotel, in bad!!!! en lekker slapen. Zal een kort nachtje worden want morgenochtend om 5 uur met de bus naar het station en dan op de trein naar Mongolie!!!! Over een paar dagen dus hopelijk weer ‘n berichtje als de Mongoolse internetverbinding het toelaat ;)

Tot snel dus weer,

Groetjes,

Edwin en Stefan

• 30 Juli 2006 - 12:12

Cor En Joke:

Zo te lezen hebben jullie geen last van een cultuurshock. Tot Uulan Bator!

• 30 Juli 2006 - 12:36

Dewi:

Klinkt opnieuw allemaal erg interessant. Kan me voorstellen dat je naar de treinreis blij bent met een lekker hotelkamer. Even iets anders....de vodka is wel een terugkerend item.haha. veel plezier nog!

• 30 Juli 2006 - 12:51

Keesmiekethomas:

Steef dat lange douchen zal nu wel over zijn, b.v. om de 3 dagen. Zullen we dat afspreken?
    Op naar Mongolie.

• 30 Juli 2006 - 14:50

Tokus:

zo te lezen heb je je al helemaal aangepast aan de russische cultuur;)

kijk je wel uit dat je geen alcoholist wordt:P

• 30 Juli 2006 - 15:21

Marjolijn:

Heey,

Leuk om te zien wat jullie allemaal meemaken! Worden jullie nog niet gek van elkaar? Veel plezier nog!

Kus Marjolijn

Ronald:

Top dat je even belde, lees de avonturen vanuit Ulaan Baatar weer! X

• 31 Juli 2006 - 21:17

Jaap En Trudie:

Leuk,jullie verslag vanuit Irkoetsk. Zo te lezen hadden jullie het prima naar het zin daar.
    Mooi hotel,lekker eten,
    gezwommen in het Baikalmeer en gedanst op
    accordeonmuziek.
    Geweldig toch!
    Veel reisplezier verder,en we kijken weer uit naar jullie belevenissen vanuit Mongolie
    Kus vanuit de Beemster.

• 03 Augustus 2006 - 15:15

Tante Sannie:

Hahaha die tante toch he Edwin,we genieten van jullie reis verhalen ,heerlijk soms, primitief en dan weer luxe. Geniet maar lekker het is zo weer voorbij groetjes , Willem en Sannie