Dag 2, 23 juli 2006 - Reisverslag uit Moscou, Nederland van Edwin Leenstra - WaarBenJij.nu Dag 2, 23 juli 2006 - Reisverslag uit Moscou, Nederland van Edwin Leenstra - WaarBenJij.nu

Dag 2, 23 juli 2006

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Edwin

24 Juli 2006 | Nederland, Moscou

Dag 2, 23-07-2006

Vandaag de wekker gezet om kwart voor negen. Uiteindelijk schoven we rond half tien aan voor het ontbijt in ons hotel. We werden aan tafel uitgenodigd bij twee reisgenoten, een wat ouder paar. Het ontbijt zelf bestond uit een broodje met een soort salami, twee dubbelgevouwen pannenkoekjes met een soort zure room erin, een muffin met bosbessenvulling, een bekertje yoghurt en een kop thee. Op zich niet verkeerd dus. Tijdens het ontbij wat over de reis gepraat met onze twee tafelgenoten, die al dezelfde (zondag) avond de trein in zouden gaan, terwijl wij tot dinsdagavond in Moskou blijven. Daarna terug naar de kamer om te douchen, toen wat boodschappen gedaan voor onderweg en daarna op naar het metrostation om het Rode Plein een bezoek te brengen. Hier viel al meteen op dat de mensen in Moskou onze schoenen (Edwin’s zilveren Nikes en mijn Dsquared sneakers) erg bijzonder vinden. De hele dag werd hier naar gewezen, gelachen en gestaard. Mensen tikten hun partners aan dat ze het MOESTEN zien wat we aan onze voeten hadden. Erg grappig…..

Hier aangekomen besloten we om eerst in de rij te gaan staan om een bezoek te brengen aan het mausoleum van Lenin, en daarna het Kremlin in te gaan. We sloten rond 12:15 aan in de rij, en het mausoleum zou om 13.00 sluiten. Toen we de ingang tot op 10 meter genaderd waren was het 12:45 dus we zouden het nog gaan halen dachten we. Helaas bleek dat de Russische wachten bij de ingang geen zin meer hadden om te werken, en ze sloten zonder pardon de ingang, en maanden alle wachtenden om te vertrekken. Al het gescheld in meerdere talen wat volgde haalde niets uit. Maandag is het mausoleum gesloten dus dinsdag is pas onze volgende kans om hier een bezoek aan te brengen. We besloten om dan ook maar het Kremlin op dinsdag te bezoeken en gingen op zoek naar een plek om te lunchen.

Dit werd het restaurant met de beroemde gele M en daarna bezochten we achterliggende winkelcentrum. Dit is een winkelcentrum van 3 verdiepingen wat volledig onder de grond ligt. Hierna gingen we naar een ander winkelcentrum. Dit was een soort overdekte PC Hooftstraat, alleen dan ongeveer 3 keer zo groot, geheel overdekt, gelegen in een prachtig oud gebouw. Vroeger was dit de plaats waar de mensen voor brood in de rij stonden. Na ook hier een tijdje doorheen geslenterd te hebben wilde we kijken of we ergens een markt konden vinden om wat souvenirs in te slaan. Na het raadplegen van de Lonely Planet gids kozen we voor een grote weekendmarkt, noordelijk buiten het centrum van Moskou. Nadat we uit het metrostation stapten, bleek dat we in een grijzere volksbuurt terecht waren gekomen. Om de markt te bereiken moesten we ons over een complex begeven met een paar gigantische hotels, gebouwd volgens de bekende russische architectuur.

Toen we op de markt aankwamen keken we onze ogen uit. Het was een soort complex van houten kasteeltjes en andere vreemde gebouwtjes, met in de tussenliggende straatjes een grote levendige volksmarkt. Hier was van alles te krijgen, van oorlogstuig (uniforms, laarzen en wapens) tot stalletjes met de bekende ‘babuschka’ poppetjes in ontelbara varianten. Ook kitscherige ‘Faberge’ eieren, en schilderijen waren hier in overvloed aanwezig. Uiteindelijk kochten we allebei een russisch metalen drankflesje, om met wodka te vullen :P en slenterden nog over de markt en namen een kijkje bij de ‘kasteeltjes’ waar de marktkooplui bleken te wonen. Echt een heel aparte plek om te bezoeken.

Daarna gingen we terug naar het hotel waar we onze voeten wat rust wilden gunnen. Even een kwartiertje liggen, een restaurantjes zoeken en dan nog een kijkje nemen bij het monument van Peter de Grote. Tenminste dat dachten we. We vielen allebei in een diepe slaap, en zo’n twee uur later konden we onszelf weer uit bed hijsen. We waren zo duf dat we allebei even een douche namen, en toen gingen we richting het monument om daar in de buurt eerst even wat te eten. Inmiddels was het al een uur of 21:15.

We kwamen aan bij het metrostation, en ons oog viel meteen op een schitterende kathedraal die bij de uitgang van het station stond. Een gigantisch gebouw, wat pas in 1997 af was gebouwd, nadat Stalin het tijdens zijn regering periode tot op de grond toe had afgebroken. Hij wilde hier een communistisch paleis bouwen maar zover is het nooit gekomen. Het heeft een tijd dienst gedaan als grootste zwembad ter wereld toen weer werd besloten een nieuwe kathedraal te bouwen, met een erg indrukwekkend eindresultaat.

Daarna een pizzeria gevonden. Heer hebben we heerlijk gegeten, en toen gingen we op weg naar het monument van Peter de Grote. Toen we het probeerden te bereiken bleek dat al de toegangswegen al waren afgesloten. Dit werd ons medegedeeld door een zeer ‘vriendelijke’ wacht die niet de moeite nam ons aan te kijken en niet meer dan een zeer streng ‘NO!!!!’ kon uitbrengen. We zochten maar een supermarktje op om onze eerste fles wodka te scoren en gingen daarna op weg naar het hotel. Hier aangekomen, het was inmiddels alweer 00.45 pakte we twee biertjes en onze iPod van de kamer, om in het parkje bij het hotel ons reisdagboek bij te werken. Het einde van de tweede reisdag.

Vandaag zijn we naar het overwinningspark geweest, een park vol oorlogstuig, erg bijzonder. Hierna hebben we alle bijzondere metrostations bezocht, een attractie op zich en daarna hebben we het monument voor Peter de Grote bekeken. Morgen overdag gaan we het Kremlin en het mausoleum van Lenin bezoeken, en stappen ‘s avonds in de trein. Onze volgende update zal ongeveer rond volgend weekend komen, als we in Irkutsk tenminste een internetcafe kunnen vinden.

Groetjes,

Edwin en Stefan

• 24 Juli 2006 - 16:16

Dewi:

Klinkt allemaal super interessant! Op naar het volgende verslag :)

• 24 Juli 2006 - 16:18

Kees, Mieke, Thomas:

geweldig om zo op de hoogte te blijven.Gelukkig hebben wij de Beemster kermis nog.

• 24 Juli 2006 - 19:43

Cor En Joke:

Nooit geweten dat Stefan zoveel om cultuur geeft! Tot Irkutsk!

• 24 Juli 2006 - 20:28

Hans De Melker:

Ed,

leul om zo op de hoogte te blijven van jullie reis, ik zal het aan Colin doorgeven.
    Het zijn rustige dagen geweest voor hem.

Veel plezier nog en ik lees het volgende bericht wel weer.

Gr.
    Hans