Voorafgaand - Reisverslag uit Zuidoostbeemster, Nederland van Edwin Leenstra - WaarBenJij.nu Voorafgaand - Reisverslag uit Zuidoostbeemster, Nederland van Edwin Leenstra - WaarBenJij.nu

Voorafgaand

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Edwin

27 Mei 2006 | Nederland, Zuidoostbeemster

Dag allemaal, welkom op deze site :),

Nog 2 maanden en dan is het zover! Samen met Stefan, vertrek ik, 22 juli naar Moskou om de Transmongolie Express te gaan doen.

De Trans Siberië Express (TSE) is één van de meest legendarische spoorlijnen ter wereld. De “Transsib”, zoals de trein ook wordt genoemd, is eigenlijk uit te splitsen in drie routes:
· De echte Trans Siberië Express van Moskou naar Vladiwostok
· De Transmantsoerije Express van Moskou naar Beijing via de noordelijke route
· De Transmongolie Express, ook van Moskou naar Beijing maar dan via Ulaan Baator in Mongolië

De reis die wij dus gaan afleggen is de Transmongolië Express, met een totale afstand van 7865 kilometer van Moskou naar Peking en nog eens ongeveer 1000 kilometer van Beijing naar Hong Kong.

Aangezien elk familielid of vrienden mailtjes in de ronde stuurt als ze op reis gaan of een site maken zoals deze, leek ons dit ook een leuk idee. We gaan dan wel niet zo lang weg (de reis duurt in totaal ’n kleine maand), maar het is toch wel, voor mij, een reis om over naar huis te schrijven.
Al een paar jaar, na het zien van Yorin Travel waarin Floortje Dessing deze reis maakte, is het een droom die nu, na flink gespaard te hebben, werkelijkheid gaat worden. Het idee om in 3 ½ week tijd door 7 tijdzones te reizen, waardoor alle dagen in de trein maar 23 uur duren, heel veel verschillende klimaten, culturen, gewoontes etc. tegen te komen, maakt ons alleen maar enthousiaster. Na gezocht te hebben welke reisorganisatie het beste op onze wensen in kon spelen, kwamen we tot de conclusie dat onze reis door TiaraTours (www.tiaratours.nl) verzorgd zou worden, omdat verlengingen & excursies heel makkelijk konden worden aangepast op onze specifieke wensen. Begin December naar een voorlichtingsdag geweest en na afloop gelijk onze reis opgesteld en de offerte opgestuurd gekregen. Aanbetaling gedaan en afspraak gemaakt met Meditel voor het verkrijgen van de nodige vaccinaties (Hepatitus A&B, DTP en Buiktyfus), waar we weer voor de komende jaren van verlost zijn. Twee en een halve week geleden de visums aangevraagd en nu maar wachten of we ook daadwerkelijk het land in mogen :).
De reis die we hebben geboekt is geen groepsreis, al doe je wel een aantal excursies met ook andere personen, maar je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt. We hebben er nog over nagedacht om de reis helemaal zelf te bespreken, maar in de korte tijd die we hebben (september begint school weer) en het feit dat zowel Stefan als ik totaal geen Russisch kunnen spreken/lezen, laat staan Mongools of Chinees/Manderijns, hebben we toch maar de reis van begin tot einde laten regelen door Tiara Tours. Wel lekker is het om te weten dat je in de trein, als het goed is, bij landgenoten of Belgen zit en niet bij 2 russen of mongolen die geen engels spreken en waarmee totaal geen gesprek aan te gaan is. Dit heeft uiteraard ook z’n charmes, maar als je in de coupe zit bij mensen die deze treinreis ook als een vakantie zien en dus niet bij Mongolen of Russen, die de trein als werkplek zien en de coupes hebben volgestouwd met allerlei handelwaren, is dit wel prettig. Bij de reis hebben we gekozen voor een voorverlenging in Moskou, omdat je anders maar 1 ½ dag Moskou zou hebben en dit is natuurlijk veel te kort om het Rode Plein te zien, Overwinningspark, de opgebaarde Lenin en ga zo maar even door. Dan stappen we dinsdagavond laat in de trein die pas en 4 nachten later zijn we in Irkoetsk. Bijgevoegd op deze site een plaatje van hoe de treincoupe er uit zal zien. Lekker knus zullen we maar zeggen:).

We zitten dus met 4 man in 1 coupe. We hadden ook een 4-persoonscoupe voor 2 mensen kunnen afhuren, maar de toeslagen die daarvoor waren zo hoog, dat we dat voor die 7 nachten dat we in totaal in de trein slapen, niet nodig vonden.
In Irkoetsk hebben we 1 overnachting in Irkoetsk zelf en een overnachting in Listvianka, een klein vissersplaatsje aan het Baikalmeer, het grootste zoetwatermeer te wereld. (Zo groot dat als er op aarde nergens meer water zou zijn, dit meer, de waterbehoefte voor de gehele wereldbevolking voor de komende jaren zou kunnen opvullen). Het heeft een maximumdiepte van 1637 meter, is 636 km lang en varieert in breedte van 14 tot 80 km. Het water schijnt zo helder te zijn, dat je op sommige plaatsen wel tot 40 meter diepte kan kijken. We zijn benieuwd :).
Dan stappen we weer voor een nacht de trein in om de volgende morgen aan te komen in Ulaan Baatar, de hoofdstad van het onbekende en uitgestrekte Mongolie. Een nacht slapen we in Ulaan Bataar zelf en 1 nacht gaan we de natuur in om te slapen in een gertent, een traditionele Mongoolse tent mideen in het Terelj National Park (http://www.tiararesort.com/gallery.htm ). Mongolië is het dunbevolkste land ter wereld: er leven slechts 2,5 miljoen Mongolen op ruim 1,5 miljoen vierkante kilometer. Omgerekend dus 1,6 mens per vierkante kilometer, lekker ruim dus. Zo’n 800.000 Mongolen wonen in de hoofdstad Ulaan Baatar.
Na dit avontuur stappen we weer in de trein om de volgende dag wakker te worden in China en uit te stappen in Beijing. Omdat Beijing zoveel te bieden heeft qua bezienswaardigheden, cultuur, etc. hebben we besloten hier 5 nachten te blijven, om zo genoeg tijd te hebben De Verboden Stad te zien, de Chinese Muur, het Zomerpaleis, de Hutongs (chinese volksbuurtjes) en ga zo maar door.
Dan stopt de Transmongolie-Express eigenlijk in Beijing om van daaruit weer terug naar huis te vliegen, maar voor ons was dit nog niet genoeg. Na 3 weken een 3e van de omtrek van de aarde per trein te hebben afgelegd, geslapen te hebben in gertenten, een slaapcoupe van nog niet eens 2 bij 2 met 4 personen en middenklasse hotels, wilden we deze mooie reis afsluiten met luxe! Dus een verlenging Hongkong geboekt, waarbij we zelf het hotel hebben besproken, dus de mensen van Tiara alleen hebben geregeld dat we van Hongkong naar Amsterdam vliegen ipv Beijing naar Amsterdam en een treinkaartje van Beijing naar Hongkong. Na lang zoeken hebben we een hotel naar onze smaak gevonden om nog 4 nachten (en gelukkig vallen deze 4 nachten op de dagen donderdag tot maandag, dus het weekend!) om naar hartelust te shoppen, uiteten te gaan, uit te gaan, en ga zo maar door, om daarna heerlijk verwend weer terug te keren naar huis. Om jullie dan toch even lekker te maken, heb ik hier de site van het hotel: http://www.langhamhotels.com/langhamplace/hongkong/index.html . We zitten zelf in de studio room met toegang tot de Langham Club http://www.langhamhotels.com/langhamplace/hongkong/accom/hong_kong_hotels.htm . We zitten tussen de 30ste en 35ste verdieping, met ‘n 180 graden uitizicht over Hong Kong. Mooier kan je zo'n vakantie niet afsluiten lijkt mij :). In die 3 weken zal ik wel een paar keer bericht en wellicht foto’s plaatsen als dat lukt, maar we nemen ook de videocamera’s en fotocamera’s mee, dus genoeg beeldmateriaal voor de geïnteresseerden, om dit na afloop een keer te komen bekijken.

Tot snel,

Groetjes,

Edwin en Stefan

• 27 Mei 2006 - 17:51

Oom Ton:

Leuk! Ik krijg ook zin om mee te gaan. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• 28 Mei 2006 - 20:46

Nicht Miranda:

Echt cool dat jullie dat gaan doen heel veel plezier en geniet er van.

• 29 Mei 2006 - 08:39

Willy:

Hola Vatos Locos, ik weet nie maar we gaan eerst naar Antwerpen tog? Kunnen we daar niet ff een site voor maken? ZOB4gaatnaarAntwerpen.waarbenjij.nu? Werk ze vandaag, auf wiedersehen, Papi Faya!

• 29 Mei 2006 - 19:38

Ilona:

Spannend hoor!! Klinkt echt heel leuk. Heel veel plezier en hou ons op de hoogte.

• 01 Juni 2006 - 13:51

Gerard&marjan:

Hallo Edwin en Stefan, Wat leuk zo'n eigen website vol informatie over de konende reis.
    Goed voorbereid ook. Zo te lezen wordt dit echt een reis van jullie leven.
    Geniet ervan en we zien de mooie plaatjes later. Nam voldoende tassen en koffers mee om al je ervaringen als bagage op te slaan. Veel voorpret en een hele goeie reis.

• 01 Juni 2006 - 23:06

Marloes:

heb jullie site even bekeken en het ziet er erg leuk uit allemaal...spannende reis voor de boeg dus veel plezier! (stefan kent mij niet, edwin weet hopelijk nog wel wie ik ben.. :)

• 03 Juni 2006 - 16:09

Monica:

Edje

Heel veel plezier!!! Ik kom net terug uit Italië, was geweldig, hoop dat jij ook zo een leuke tijd zal krijgen!!!

Kus Monica

• 04 Juni 2006 - 13:35

Bas:

Hoi leenstra,

vette reis. mijn zusje is toevallig vorige maand nog in China geweest; Beijng en changhai. Met mij gaat alles goed. Moet deze maand mijn scriptie afronden. Gatver de Gatver!! en dan moet ik een echte baan zoeken, weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen maar het schijnt er bij te horen. Heb inderdaad nog steeds met sabine en we wonen nu alweer twee jaar samen. Vorig jaar samen naar Cuba geweest en voor december staat er een strip naar de VS gepland.

Veel plezier en doe de groeten aan je ouders van me.

MzZL

• 05 Juni 2006 - 15:59

Ome Dick Leenstra:

Gave reis!!!! ik zou zeggen maak er wat moois van, en laat ons zo veel mogelijk horen ik vind dit schitterend!!!

• 13 Juni 2006 - 08:25

Matthijs:

Ja, knapen heel veel plezier op reis!! Geniet ervan!

• 14 Juni 2006 - 19:53

Kim D.:

Heey!!

Leuk dat je het toch eindelijk hebt doorgezet.. Have fun en doe voorzichtig!..

Laat me eens weten hoe het daar was..

Liefs
    Kim

• 25 Juni 2006 - 07:10

Ome Ricus:

wij wachten ook met spanning op jullie verslagen
    groetjes en een dikke knuffel

• 26 Juni 2006 - 06:14

Halewien:

Hey edje

Veel succes, plezier en alles over 3 weken!

Grt Stephan van Halewijn